Familjärt med Dan Viktor på Broadway
      
Konditori Broadway, Norrköping, november 5, -10

Konditori Broadway ligger på Bråddgatan i Norrköping, har gjort det sen strax efter kriget, sen -46. Bråddgatan - Broadway. Broadway är känt som Eldkvarns gamla stamställe. Astrid drev konditoriet i 30 år, höll öppet 6-23, blev butter och tvär av detta, lär ha fått barn uppkallade efter sig. Hon serverade bröderna Jonsson och deras vänner varm choklad med vispgrädde och thekakesmörgåsar med stekt ägg. Broadway är ett ställe som gjort kungar av bakgårdsprinsar, ett femtiotalskonditori i bruksskick, ett rejält konditori som inte ängsligt sneglar på några trender, utan bara serverar det bästa. Hamburgarna med Jack Daniels-dressing är döpta efter coverbandet Cliff Barnes. Broadway ett ställe att sitta på med laptopen och anteckningsboken för att skriva på den stora romanen, några timmar, ohungrig och inspirerad. 

Dan Viktor inleder med Vit och frisk och älskad av min mor, självbiografisk, insiksfull och humoristisk, om ett vridet barns uppväxt och senare förtvivlan över livets alla meningslösa val.



Bröd och skådespel spelas som andra sång. Det är en av hans nyhetslåtar, dagsverserna han skriver för lokalradion. Den är skriven någon gång i våras, av ”en man som sitter i paradiset med en kopp kaffe vid en sjö, samtidigt världen har stora sår som inte läker, för vi har borrat stora hål i vår planet, giftig olja läcker ut i havet som ett straff för vår girighet”. Oljeläckan i Mexikanska Golfen som skulle kunna bli mer hågkommen för BP-chefens olämpliga ordval, än för den ekologiska kafastrof den faktiskt är, om det inte var för några rader i en sång. Bröd och skådespel, TV-underhållningen. 

Allsång är per defintion en sång som alla ska kunna.
Kris är en sådan som alla ska kunna, ”det är kris, det är kris, det är kris, det går åt helvete precis”. Den skrevs förra året, blir mer aktuell för var dag som går. Publiken brukar uppskatta den, tycka om att sjunga med, det är lustigt med sådant som går att helvete precis, så länge det gör det med en käck melodi. Broadwaypubliken tar den på ett annat sätt, för på Broadway verkar det vara folk ”som jobbat som as för nån annans kalas" och ”folk som har fått sparken för att det passar in i tidens melodi”. Det händer något med spelningen under den här låten. Kommunikationen i lokalen förändras. Det är inte artist och publik längre, utan vänner som umgås, en privatfest, snarare än en spelning. Dan Andersson sen, Ett rus om fattigdom, fylla, elände...

Det finns bara knapphändiga uppgifter om skådespelaren, frimärkssamlaren, poeten,vissångaren och scenpersonligheten K-G Malm på nätet. En skiva lär vara på väg, ska komma nästa år, inspelad på ett utedass i Västmanland. Dan Viktor nämner hans namn med värme, kallar honom vän, läser hans monolog Murardrömmar. En mer självrättfärdig publik än den på Broadway brukar uppskatta monologen, få en tankeställare och lite extra valuta för pengarna de betalt i entré (det är fint att vara mecenat). Killarna på Broadway förstår den precis, de vet hur det är att tvingas spela i ett coverband för pengarnas skull, för att kunna göra det de drömmer om och älskar att göra, att jobba som murare, snickare eller elektriker. 
Drömmen om Elin 6.6.6 avslutar som extranummer nån timme senare. Den är så mycket, den sången, 8.35 på Spotify, en omvänd version av Dylans It aint me, babe, en sång om försoning, en syrlig kommentar till Elin, sifforna finns inte där av en slump, världens längsta foxtrot... I kväll, på Broadway, en sång för självplågare, nån som ”är tom och desperat", nån ”som har döden som en sista lekkamrat”, likt en tatuerad dödskalle ”old school” på handen.



Set-listan ligger kvar scenen. Murardrömmar var inte tänkt från början, framfördes för att någon skulle få höra den, någon som levde och jobbade just så. 

Dan stannar kvar efter spelningen, snackar med folk, tar nån öl, försöker komma ihåg texten till någon Cornelis-låt. Ingen har någon större lust att gå hem. 

Paisley